پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
24 ارديبهشت 1397 - 08:58

چرا انقلاب مان همچنان الهام بخش است؟

«عملکرد چهل ساله در زمينه ي شعارهاي اصلي انقلاب، عملکرد قابل قبول و عملکرد خوبي است.» اين تشريح دقيق و جامعي از وضعيت انقلاب اسلامي بود که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) در نخستين روز از سال 1397 ارائه دادند. تشريحي که در آن شاخصه هاي مهم انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفته و بي شک با توجه به اطلاعات و آمار دقيقي که معظم له به واسطه منصب مهم شان در نظام، به آن دسترسي دارند، يک برآورد دقيق و بي عيب در خصوص دستاوردهاي انقلاب اسلامي بوده است.
کد خبر : 698

پایگاه رهنما :

«عملکرد چهل‌ساله در زمينه‌ي شعارهاي اصلي انقلاب، عملکرد قابل‌قبول و عملکرد خوبي است.» اين تشريح دقيق و جامعي از وضعيت انقلاب اسلامي بود که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) در نخستين روز  از سال 1397 ارائه دادند. تشريحي که در آن شاخصه‌هاي مهم انقلاب اسلامي مورد توجه قرار گرفته و بي شک با توجه به اطلاعات و آمار دقيقي که معظم له به واسطه منصب مهم شان در نظام، به آن دسترسي دارند، يک برآورد دقيق و بي عيب در خصوص دستاوردهاي انقلاب اسلامي بوده است.

در همين حال نگاهي گذرا به وضعيت کشور در شاخصه‌هاي اصلي که به عنوان شعار محوري انقلاب مطرح شده، نيز بيانگر اين مهم است.

به عنوان نمونه يکي از مهمترين شعارهاي انقلاب، موضوع «مردم محوري» است. روندي که هنوز پس از گذشت نزديک به 40 سال از عمر انقلاب پابرجاست و نمونه آن را مي‌توان در رجوع مداوم حکومت به آراي عمومي در موضوعات مختلف مشاهده کرد.

بر اين اساس، جمهوري اسلامي از زمان تشکيل هرساله انتخابات‌هاي مختلفي براي دانستن نظر مردم در خصوص استقرار نظام جمهوري اسلامي، تصويب قانون اساسي، انتخاب نمايندگان مجلس خبرگان به عنوان ناظران بر عملکرد رهبري، انتخاب رئيس جمهور به عنوان سکاندار قوه مجريه، انتخاب نمايندگان مجلس و حتي انتخاب اعضاي شوراي شهر به عنوان دولت‌ شهرها برگزار کرده که نکته مهم در تمامي آنها مشارکت بي نظير مردم بوده است.

حال اين روند اينگونه معني مي‌دهد که يک روابط دو سويه ميان مردم و حاکميت برقرار است که اين خود الگويي بي نظير در جهان است.

يکي ديگر از شاخصه‌هاي مهم انقلاب که اين نظام را به عنوان ستاره‌اي در ميان تمامي نظام‌هاي جهاني معرفي کرده، موضوع «استکبار ستيزي» و تقابل با سلطه جهاني است. واقعيت آن است که پس از وقوع انقلاب اسلامي، ايالات متحده که منافع خود را در ايران از دست رفته مي‌ديد، به انواع سنگ اندازي ها براي زمين زدن انقلاب متوصل شد. اين در حالي بود که هيچ کدام نه تنها نتوانست نظام جمهوري اسلامي‌ را زمين گير کند، بلکه خود سکويي براي توسعه هرچه بيشتر ايرانيان شد.

 به نحوي که ايران علي رغم تمامي اين دشمني‌ها به رشد سريع علمي و اقتصادي دست يافت و همين روند باعث شد که امريکا در مقابل خود در منطقه حساس خاورميانه کشوري را ببينند که نه تنها رقيبي ‌جدي برايش محسوب مي‌شود بلکه با الهام‌بخشي و نفوذ معنوي ‌اش در ميان ملت‌هاي منطقه، زمينه برهم خوردن استعمارشان در ميان ملت‌هاي مسلمان را فراهم کند. از اين رو موفقيت‌هاي علمي و اقتصادي ايران که زير فشارهاي مختلف نظام سلطه به دست آمد هم يکي ديگر از عواملي است که باعث شده انقلاب اسلامي ايران الهام بخش باشد.

علاوه بر اين بايد گفت که «ايستادگي جمهوري اسلامي در برابر نظام سلطه» باعث شده، که ايران محل رجوع جنبش‌هاي آزادي بخش اسلامي باشد که براي آزادي کشورهايشان مبارزه مي‌کنند و واقعيت آن است که جمهوري اسلامي نيز بر اساس قانون اساسي خود که حمايت از اين جنبش‌ها و صدور انقلاب را مورد تاکيد قرار مي‌دهد، از اين جريانات حمايت معنوي مي‌کند. به عنوان نمونه در عراق حشد الشعبي که تفکر تاسيس آن برگرفته از بسيج مردمي ايران است، توانسته موفقيت‌هاي بزرگي در مبارزه با تروريسم در عراق به دست بياورد و امروز اکثر مردم عراق، امنيت خود را مديون عملکرد حشدالشعبي بدانند و يا مشابه اين اتفاق نيز در لبنان روي داده و حزب الله لبنان تحت حمايت و راهنمايي‌ها انقلاب اسلامي، در همسايگي يکي از متجاوزترين رژيم‌هاي دنيا توانسته استقلال، امنيت و تماميت ارضي لبنان را حفظ کند. به اين‌ گروه‌هاي آزادي بخش، گروه حماس فلسطين، انصار الله يمن و ارتش مردمي سوريه را نيز بايد اضافه کرد که هرکدام در سرزمين خود، دستاوردهاي بزرگي به نفع مردم خود به دست آورده‌اند.

اما شايد دستاورد بزرگ ديگر که انقلاب اسلامي را حرکتي الهام بخش در سطح جهان کرده، «توانمندي‌هاي نظامي» ايران است. کشوري که يکي از سنگين ترين و مخرب ترين جنگ‌هاي تاريخ را پشت سر گذاشت اما اين جنگ را به دانشگاهي براي توسعه توانمندي هاي خود در حوزه دفاعي تبديل کرد. به نحوي که ايران از ابتدايي ترين تا مدرن ترين تجهيزات نظامي خود اعم از تانک، هواپيما، پهپاد، ناو و زيردريايي و موشک را بدون وابستگي به کشورهاي ديگر توليد کند. اين در حالي است که ايران بر خلاف کشورهاي همسايه که امنيت خود را از کشورهاي شرقي و غربي به واسطه قراردادهاي ميلياردي خريد تسليحات به عاريت گرفته‌اند، يک امنيت بومي و مبتني بر توانمندي داخلي را در کشور اجرا کرده و درآمدهاي نفتي خود را صرف توسعه زيرساخت‌هاي ديگري غير از حوزه نظامي مي‌کند. اتفاقي که شايد براي کشورهاي همسايه ايران، يک روياي دست نيافتني باشد.

ارسال نظرات